Moving Your Mind.

Idag tränade jag Aikido för första gången sedan förkylningen slog till. Det var rätt hårt om man säger så, ingen pardon. Fast det är så jag gillar det. Det var kul att träffa alla igen, det var ett tag sedan sist och det känns i kroppen.

Pappa såg nog fram emot att vispa omkring med mig lite, jag fick några rejäla rundturer av honom. Hahaha, det är jobbigt hur bra han är (hoppas bara att han inte vet det själv). Fast jag fick ge igen lite, kändes rätt bra.

Nu har jag snart tränat Aikido i tretton år och jag är så otroligt fascinerad av det, jag fattar inte hur man kan ha kommit på nått sådant. Typiskt japaner, en kampsport där man inte använder styrka utan sin motståndares rörelse moment mot honom. Men det är så mycket annat också. Aikido har många mycket intressanta filosofier. När man börjar så ligger all fokus på rörelserna eftersom att man tror att det är det det handlar om men det är det inte alls. Rörelserna är bara vägen till att förstå vad det handlar om....

Aikidons grundare O-sensei Morihei Ueshiba ville skapa en kampkonst för livet och inte för döden och därför är Aikido den "harmoniksa-kraftens-väg" (Ai-Ki-Do). Ueshiba, eller O-sensei, gav en liten ledtråd till vad han menade med sina Aikido. Han sa: "I'm not teaching you how to move your feet, I'm teaching you how to move your mind."

Hoppas att den dagen kommer då jag verkligen förstår vad han menade....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar